با درود
فیلم های کوتاه در این تاپیک قرار داده می شود.
فیلم- كوتاه- گونه-ای- از فرآورده- یا محصول- سینمایی- است- كه- تفاوت- عمده-ای- بانوع- تعریف- شده- و رایج- آن- در پرده-های- سینمایی- دارد.
اولین- تمایز این- آثار حضور پررنگ- صداقت- صاحب- اثر است- كه- در جای- جای- فیلم- حضور یافته- و خودی- نشان- می-دهد. فیلمسازان- كوتاه- به- لحاظ- عدم- دغدغه-های- رایج- تجربه-های- حسی- بی-واسطه- دارند و سعی- نمی-كنند تا آثار خود را به- رنگ- و لعاب- بزك- كرده- و قالب- كنند.
از دیگر شاخصه-های- تمایز نگاه- صاحبان- آثار است. هر فیلم- كوتاه- به- واسطه- بیان- یك- فكر و ایده- و زاویه-ای- كه- صاحب- اثر از آن- به- هستی- و پدیده-های- پیرامون- دارد شكل- می-گیرد. دغدغه- اصلی- فیلسمازان- كوتاه- حرفی- است- كه- برای- گفتن- دارند یا چالشی- است- كه- برای- شكل- دادن- یك- تجربهِ- نوین- با آن- مواجه- هستند.
پرداخت- در آثار فیلم- كوتاه- تفاوتی- فاحش- با نوع- تلویزیونی- یا سینمایی- آن- دارد. ایجاز و ایهام- در آثار كوتاه- حرف- اول- و آخر را می-زند. همه- چیز به- اختصار و در قدرت- كامل- بیان- می-شود و در همین- موجزگویی- چند لایه- بودن- و مفاهیم- غنی- مدنظر قرار می-گیرد. آثار كوتاه- معمولاً چند لایه- است- و هر لایه- بخشی- از یك- مفهوم- كلی- را بازگو می-كند. این- ایجاز و ایهام- باعث- ایجاد فشردگی- در زمان- شده- و به- همین- خاطر ظرف- زمانی- در فیلم- كوتاه- از اهمیتی- دو چندان- برخوردار می-شود. تایم- زمانی- هر فیلم- را قصه- آن- اثر تعیین- می-كند اما اصل- كلی- است- كه- معمولاً فیلمسازان- كوتاه- سعی- می-كنند در كمترین- زمان- ممكن، داستان- خود را روایت- كنند.
شروع- فیلم-های- كوتاه- معمولاً مخاطب- را در كمترین- زمان- ممكن- وارد فضا و داستان- اثر می-كند. شكل- پرداخت- به- گونه-ای- است- كه- ما در دقایق- اول- می-دانیم- كه- چه- خطی- در داستان- را باید دنبال- كنیم. فیلم- كوتاه- معمولاً تواءم- با تعلیق- است. ما در یك- كشش- دراماتیكی- با خط- اصلی- فیلم- همراه- شده- و اثر را برای- پی-بردن- به- راز نامكشوف- آن- دنبال- می-كنیم.در فیلم- كوتاه- هیچ-چیز زائد حضور ندارد. هر چیزی- برای- یك- كاركرد یا ایجاد یك- مفهوم- و حس- وارد صحنه- شده- است. معمولاً فیلم- كوتاه- مثل- دیواری- می-ماند كه- اگر قالبی- از آن- كَنده- شود احتمال- آوار یا فرو ریختن- آن- می-رود.
تم-های- فرعی- معمولاً در فیلم- كوتاه- حضوری- آنچنان- ندارند. زمان- به- اندازه-ای- نیست- كه- بتوان- به- شاخه-های- فرعی- رسید و آن- را به- موازات- جریان- فیلم- پرداخت- داد. به- همین- خاطر آثار سینمایی- كوتاه- سعی- می-كند بیشتر در مدار تم- اصلی- چرخیده، و جز كوچكی- را برای- ارائه- برگزیند.در ساختار فیلم-كوتاه- آنچه- بیش- از همه- حضور دارد تعیین- نقش- مفهومی- به- همهِ- عناصر است. معمولاً به- لحاظ- تجربه- كردن- و تجربی- بودن- و دقت- و وسواسی- كه- كارگردان- فیلم- كوتاه- دارد، تجربه- به- كارگیری- مفهومی- این- عناصر مشهود است- و اغلب، شما در جای- جای- فیلم- ردپایی- از تجربه- را می-توانید ببینید.پایان- آثار كوتاه- معمولاً غافلگیركننده- است. یعنی- شما به- نقطه-ای- می-رسید كه- اوج- روایت- است- و همهِ- خشت-ها كارگذاشته- شده-اند تا آن- لحظه- اتفاق- بیافتد.
cinemaee.com