شما عضو سایت نیستید, لطفا از طریق این لینک برای ثبت نام اقدام نمایید. |
mantiscccam mantiscccam mantiscccam mantiscccam mantiscccam mantiscccam mantiscccam mantiscccam mantiscccam |
04-14-2013, 14:30 | #1 |
کاربر فعال تاریخ عضویت: Dec 2012
نوشته ها: 490
تشکر: 0 تشکر شده 24 بار در 20 ارسال | راهكار آیت الله جوادی* آملی برای ماهواره رئیس سازمان بسیج هنرمندان و جمعی از هنرمندان بسیجی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو كردند. در این دیدار آیت الله جوادی آملی در سخنانی با عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید آوینی گفت: در آستانه شهادت صدیقه كبرا(سلام الله علیها) هستیم این سوگ را هم به پیشگاه ولیّ عصر تعزیت عرض می*كنیم و سالروز شهادت آن سیّد بزرگوار جناب آقای آوینی را هم ارج می*نهیم و حشر ایشان را با شهدای كربلا و پایان كار شما هنرمندان الهی, اسلامی را هم به سعادت و صلاح و فلاح مسئلت می*كنیم! وی با تبیین جایگاه انگیزه و اندیشه در هنر افزود: كاری كه به عهده هنر و هنرمندان است البته محدود است بخشی از انسان با اندیشه اداره می*شود كه حوزه و دانشگاه متولّیان این بخش*اند بخشی هم با انگیزه اداره می*شود كه رهبران هنرمند و هنردوست متولّی این كارند. استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: مسئله انگیزه را با فكر نمی*شود رهبری كرد, چه اینكه مسئله اندیشه را هم خیلی با هنر نمی*شود هدایت كرد. حرف اول در عمل را انگیزه می*زند؛ یعنی بخش اراده, نیّت, اخلاص, تصمیم, قصد. خیلی از موارد است كه انسان به چیزی جزم دارد ولی از جزم كاری ساخته نیست [بلكه] از عزم كار ساخته است. وی با اشاره به این مطلب كه بخش انگیزه, اراده, تصمیم, نیّت و اخلاص را هنر به عهده دارد، افزود: هنر, كار اساسی كه دارد آن كلید اساسی دست هنر است كه این متولّی انگیزه را، یا نگذارد به بند كشیده بشود یا اگر به بند كشیده شده كم كم این بندها را یكی پس از دیگری باز كند، دست و پای دل را باز كند تا او بتواند خوب تصمیم بگیرد. اینكه می*بینید كسی حالا یا شعر آئینی یا غیر آئینی اشك می*ریزد اشك برای آن انگیزه است نه برای اندیشه, علم كه آدم را نمی*گریاند اینكه می*گریاند این عاطفه است و انگیزه است و عزم است. آیت*الله جوادی آملی در فراز دیگری از فرمایشات خود با تقسیم هنر به هنر نازل و متنزل گفت: هنر نازل بیش از محدوده خیال را تعریف نمی*كند، لذت زودگذری دارد یا تأثیر زودگذری دارد اما هنر متنزّل از جای بلند آمده، دست آدم را می*گیرد بلند می*كند و به بالا می*برد. وی بیان كرد: فرق هنر نازل و هنر متنزّل همان فرقی است كه برای مثال بین اشعار منوچهری دامغانی و اشعار مرحوم حافظ است. ما یك شعر نازل داریم یعنی از همین*جا برخاست یك شعر متنزّل داریم كه از جای بلند آمده پایین, این هنر یك معنای عقلی را خوب فهمیده بعد این را پایین آورده در محدوده متخیّله از متخیّله داده به خیال از آ*نجا داده به حس شده یك غزل چون از بالا آمده این مثل یك طناب آویخته است به انسان می*گوید این طناب را بگیر و برو بالا این انسان و جامعه را عاقل می*كند. وی با توصیه به هنرمندان در تولید هنر متنزل گفت: هنر آن است كه متنزّل باشد از جای دیگر بیاید نه از حس به خیال و از خیال به حس نظیر بعضی از این فیلم ها كه پیامی ندارد این مثل دیوان شعر دامغانی است او خیلی هنرمندانه شعر می*گوید انسان را متحیّر می*كند [اما] پایانش می*بینیم یك خمر است و یك مدح سلطان. این مرجع تقلید با بیان این مطلب كه رسانه*های گروهی باید دلیل مردم باشند نه دلاّل, خاطر نشان كرد: رسانه های گروهی و سینماها باید دلیل مردم باشند نه دلاّل؛ بسیاری از این رسانه*های گروهی، گاهی دلاّلی می*كنند یعنی می*بینند چه كسی پول بیشتری می*دهد چه كسی خدمات بیشتری ارائه می*كند, این نمی*تواند جامعه را زنده نگه بدارد اما اگر جامعه را راهنمایی بكند و دلیل باشد، در این صورت حرف*های متنزّل را می*زند. وی راهكار اسلامی شدن سینماو دیگر هنرها را مورد اشاره قرار داده ، گفت: برای اینكه سینماهای ما, هنرهای ما، اسلامی بشود یك سواد درس*خوانده كامل می*خواهد یا آدم خودش داشته باشد یا از یك دانشمند یاد بگیرد (یك) بعد از اینكه این را یاد گرفت در عاقله خودش بپروراند (دو) بعد بدهد به متخیّله (سه) بعد خروجی*اش می*شود هنر دینی (چهار) می*شود هنر متنزّل. آیت الله جوادی آملی با توصیه بر تولید محصولات فاخر جهانی در حوزه هنر بیان داشت: هنرمند، یك وقت هنرمند محلّی است یك وقت هنرمند منطقه*ای است و یك وقت هنرمند بین*المللی. ما اگر بخواهیم حرف*هایمان به خارج برسد و با این ماهواره*ها، با این اینترنت*ها، مقابله بكنیم باید هنرمند بین*المللی باشیم, وگرنه هنرمند محلّی مشكل را حل نمی*كند.
__________________ |
برچسب ها |
آملی, آیت, الله, برای, جوادی, راهكار, ماهواره |
| |